Privat ambulansetjeneste - ingen lavtlønnsgruppe...
I følge Tariffnytt NHO 3/2008 fra (les saken på ambulanse.no) så er visst ikke noen ambulansetjeneste å regne som lavtlønnsarbeid...
I forslaget til ny tariffavtale som nå er ute og sannsynligvis blir vedtatt ligger det at det skal gis et lavtlønnstillegg til dem som tjener under 90% av en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn (i rene penger 286.030,-).
Med mine seks års ansiennitet som ambulansearbeider på tarifflønn ville jeg i 100% stilling, uten ekstraarbeid og lokale tillegg fra snill arbeidsgiver ha 19.349,-/mnd (x11x20%(ubekvem arbeidstid)+10,2%(feriepenger=281.458,-)
Videre uttaler AMPY/Delta: "Ifølge innrapporterte tall lønnstall fra arbeidsgiverne innenfor overenskomstområde 118 og 325 ble ikke disse overenskomstene omfattet av lavtlønnsgarantien på 3,- per time".
Kan noen forklare meg hvordan det kan skje? Legger man til grunn mitt samlede resultat på 150% arbeid uten å ville se hvor mange prosent jeg har jobbet? Da er det jo ikke noe rart om jeg har mer enn lavtlønn... Det er jo nettopp fordi lønna er så lav at jeg har måttet jobbe 150% - ikke for å bli rik!
Snart er det på tide at arbeidsgiverne får på plass slike avtaler som mine forrige arbeidsgiver hadde der lønnsveksten ble etterkompensert fra HF. Da betydde det jo ingenting om lønna sted til himmels - min gamle arbeidsgiver ønsket faktisk det slik at det ble lettere å rekruttere og beholde personell. Problemet i de sentrale lønnsforhandlingene var store firmaer som NTS og Nordtrafikk som ikke hadde slik etterjustering fra HFene - de tapte penger. Min arbeidsgiver argumenterte hele tiden i arbeidsgiverorganisasjonen for å faktisk gi etter for kravene så det monnet, og betalte faktisk mer enn det selskapet fikk til lønn fra HFene... Ære være utøvere som har forstått det og som er på arbeidstakernes side...
Også er det selvfølgelig et spørsmål om hva som tjener mest i det lange løp... Jobbe seg ihjel så en kommer opp på en anstending lønn eller kun jobbe 100% innenfor sin hovedarbeidsgiver og faktisk vise hvor dårlig betalt det er (og selvfølgelig få lavtlønnsgarantien). Men, noe lavtlønnsyrke nei det er det ikke - er det noe rart at jeg har funnet meg annet arbeid utenfor ambulansetjenesten?
|